Vnitřní řád ŠD

 

Interaktivní základní škola Varnsdorf Karlova 1700, okres Děčín, příspěvková organizace

Karlova 1700, 407 47 Varnsdorf, tel: 412 372 562, e-mail: info@izskarlovka.cz

VNITŘNÍ ŘÁD ŠKOLNÍ DRUŽINY

Vypracovala:

Bc. Šárka Fibigerová

Schválila:

Mgr. Soňa Bunčková, ředitelka školy

Změny:

1. 9. 2025

Adresa školy:

Interaktivní základní škola Varnsdorf, příspěvková organizace Karlova 1700, 407 47 Varnsdorf

Telefon:

412 372 562

E-mail:

info@izskarlovka.cz

Webové stránky:

www.izskarlovka.cz

 

V souladu se zněním zákona č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném
a jiném vzdělávání (školský zákon), § 30, odst. 1, vydávám vnitřní řád školní družiny:

POSLÁNÍ ŠKOLNÍ DRUŽINY

Školní družina se ve své činnosti řídí zejména vyhláškou č. 74/2005 Sb., o zájmovém vzdělávání,
v platném znění. Školní družina tvoří ve dnech školního vyučování mezistupeň mezi výukou ve škole
a výchovou v rodině. ŠD není pokračováním školního vyučování, má svá specifika, která ji odlišují od školního vyučování. Hlavním posláním ŠD je zabezpečení zájmové činnosti, odpočinku a rekreace žáků, částečně také dohledu nad žáky. Činnost družiny je určena přednostně pro žáky prvního stupně základní školy. Činností vykonávaných družinou se mohou účastnit i žáci, kteří nejsou přijati
k pravidelné denní docházce do družiny.

I. VŠEOBECNÉ USTANOVENÍ

Na základě ustanovení zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), v platném znění, vydávám jako statutární orgán školy tuto směrnici.  
Tato směrnice upravuje podmínky pro stanovení úplaty za zájmové vzdělávání a její snížení či prominutí. Zásady směrnice: musí být vydána písemně, nesmí být vydána v rozporu s právními předpisy, nesmí být vydána se zpětnou účinností, vzniká na dobu neurčitou.

1. Činnost družiny

1.1. Družina poskytuje zájmové vzdělávání účastníků jedné školy nebo několika škol.

1.2. Družina vykonává činnost ve dnech školního vyučování a o školních prázdninách. Po projednání se zřizovatelem může ředitel školy přerušit činnost družiny v době školních prázdnin.

1.3. Družina může vykonávat činnosti pro účastníky, nebo účastníky a jejich zákonné zástupce, i ve dnech pracovního volna.

1.4. Družina organizuje zájmové vzdělávání především pro účastníky přihlášené k pravidelné denní docházce. 

1.5. Družina umožňuje účastníkům odpočinkové činnosti a přípravu na vyučování.

1.6. Činnost družiny se uskutečňuje především: - příležitostnou, výchovnou, vzdělávací, zájmovou
a tematickou rekreační činností nespojenou s pobytem mimo místo, kde právnická osoba (škola) vykonává činnost školského zařízení pro zájmové vzdělávání - pravidelnou výchovnou, vzdělávací
a zájmovou činností - využitím otevřené nabídky spontánních činností.

II. ORGANIZACE A PROVOZ ŠKOLNÍ DRUŽINY

2. Přihlašování, odhlašování žáka

2.1. Účastníka do školní družiny přihlašuje zákonný zástupce, s předáním řádně vyplněným, přihlašovacím lístkem do školní družiny.

2.2. O přijetí účastníka k činnosti školní družiny rozhoduje ředitel školy na základě vyplněných náležitostí v písemné přihlášce a kritérií pro přijetí.

2.3. Zákonní zástupci jsou povinni včas a řádně vyplnit přihlašovací lístek do školní družiny, včetně rozsahu docházky a způsobu odchodu účastníka z družiny – přihlašovací lístky eviduje vychovatelka na svém oddělení.

2.4. Činnost školní družiny je určena pro žáky prvního stupně a předškolákům z přípravných tříd.

2.5. Maximální počet přijatých účastníků je vždy 30 na jedno oddělení s ohledem na dojíždějící.

2.6. Činností družiny se mohou zúčastňovat i žáci nezařazeni do družiny, pokud to vyžaduje organizace výuky (dělené vyučovací hodiny, přerušení výuky, apod.).

2.7. Měsíční úplata za školní družinu činí 200 Kč. / měsíčně. Platba probíhá bankovním převodem na
č. účtu 19-926 463 359/0800 a  to  za  období: září – říjen – listopad - prosinec nejpozději do 30. září, na období: leden – únor - březen  nejpozději do 31. prosince, na období  duben – květen – červen nejpozději do 31. března.

 2.8. Odhlášení účastníka z docházky do činností školní družiny (dále jen ŠD) oznámí zákonní zástupci písemnou formou vychovatelce daného oddělení ŠD – odhlašovací lístek.

2.9. O vyloučení účastníka z docházky do ŠD rozhodne ředitel školy na základě návrhu vychovatelky ŠD a po projednání v pedagogické radě. Rozhodnutí o vyloučení ze ŠD sdělí ředitel školy zákonným zástupcům účastníka písemně s patřičným zdůvodněním.

3. Provoz školní družiny

3.1. Provozní doba ranní školní družiny = od 6.00 hod. do 7.40 hod. Žáci se musejí do ranní školní družiny dostavit nejpozději v 7.15 hod. Později, již nebudou čipem do budovy vpuštěni.

3.2. Provozní doba odpolední školní družiny je od 11.40 do 16.00 hodin. Do školní družiny docházejí účastníci ihned po vyučování. V doprovodu vyučujícího.

3.3. Doba od 13.00 do 14.30 je věnována vycházkám a zájmové činnosti, proto by neměla být narušována odchody účastníků domů a stykem s rodiči. 

3.4. O uzavření ŠD v době prázdnin nebo mimořádného volna rozhoduje ředitel školy po projednání se zřizovatelem. (Minimální počet přihlášených musí být 15 účastníků)

3.5. Výchovně vzdělávací práce a další činnosti ve školní družině probíhají podle rozvrhu činností
a režimu, který schvaluje ředitel školy.

3.6. Vyučovací jednotka ve výchovně vzdělávací práci ŠD je 60 minut.

3.7. Školní družina se nachází v učebnách č. 5, 8, 11 a 12.

3.8. K činnosti ŠD je možné po dohodě s vedením školy využívat školní kuchyňku, knihovnu, učebnu PC, tělocvičnu a uvolněné učebny.

3.9. Počet oddělení: 4

1. Bc. Šárka Fibigerová – hlavní vychovatelka

2. Hana Hochová

3. Šárka Fibigerová

4. Michaela Pavlíková

3.10. Naplňování oddělení: oddělení školní družiny se naplňuje nejvýše do počtu 30 účastníků, nejvyšší počet účastníků na 1 pedagogického pracovníka je 30 účastníků denně přítomných.

4. Kritéria přijetí do školní družiny

4.1. Přednostně jsou přijímáni žáci přípravné třídy (PT), 1. a 2. třídy

4.2. Dále jsou z žáků 3. třídy přednostně přijímáni žáci s celotýdenní účastí (účast ve všech pracovních dnech)

4.3. Dále jsou z žáků 3. třídy přednostně přijímáni sourozenci účastníků již přijatých do ŠD

4.4. Dále jsou z žáků 3. třídy přednostně přijímáni účastníci s odchodem po ukončení hlavní činnosti (tj. 14.30 hod.) v případě nenaplnění kapacity ŠD (120 žáků) jsou přijímání i žáci 4. a 5. třídy a to za následujících podmínek:

1. přednostně přijímáni účastníci s celotýdenní účastí (účast ve všech pracovních dnech)

2. přednostně přijímáni sourozenci účastníků již přijatých do ŠD

3. přednostně přijímáni účastníci s odchodem po ukončení hlavní činnosti (tj. 14.30 hod.) 

5. Docházka do ŠD

5.1. Do provozu ŠD vstupují účastníci od 6.00 hod. do 7.15 hod. 

5.2. Účastník vstupuje do činností ŠD v nahlášeném režimu, který je uveden zákonným zástupcem na přihlašovacím lístku. Bez písemné omluvy od zákonných zástupců je účast v ŠD povinná.

5.3. Nepřítomnost účastníka v ŠD je omluvena nepřítomností účastníka ve škole (postup dle školního řádu), pokud je účastník vyzvednut zákonnými zástupci z vyučování, ohlásí vychovatelce tuto skutečnost třídní (předávající) učitel. Ostatní nepřítomnost v družině je třeba vychovatelce písemnou zprávou řádně omluvit.

5.4. Účastník, který se do školní družiny nedostaví, vychovatelka nezodpovídá.

5.5. Odhlášku ze stravování v případě nepřítomnosti účastníka provádí zákonní zástupci sami.

5.6. Z vážných důvodů může být účastník uvolněn v jinou dobu, než je uvedeno v zápisním
lístku, v každém případě však jen na písemnou žádost zákonných zástupců s uvedením času
odchodu a způsobu odchodu (s doprovodem či bez doprovodu).

5.7. V případě, že má být účastník vyzvednut jinou osobou, než je uvedeno v přihlašovacím lístku do školní družiny, musí tato osoba předložit zmocnění zákonných zástupců.

5.8. Účastníci jsou pouštěni domů nebo na autobus na základě vyplněného přihlašovacího lístku do ŠD.

5.9. Režim vyzvedávání účastníka z činností ŠD - doba od 13.00 do 14.30 je věnována vycházkám a zájmové činnosti, proto by neměla být narušována odchody účastníků domů a stykem se zákonnými zástupci.

5.10. Do odpoledního provozu ŠD jsou účastníci přihlášení k činnosti ve ŠD předáváni vychovatelkám školní družiny přímo vyučujícím po ukončení řádné výuky či jiné činnosti organizované školou. Předávající při předání sdělí počet předávaných žáků a oznámí důvod nepřítomnosti zapsaných žáků ŠD. V případě nepřítomnosti vychovatelky ŠD plní učitel funkci pedagogického dohledu nad žáky ŠD
a současně situaci oznámí vedení školy.

5.11. Při nevyzvednutí účastníka zákonným zástupcem z činnosti ŠD do konce stanovené provozní doby ŠD, vychovatelka kontaktuje telefonicky zákonné zástupce účastníka. Dle telefonické domluvy se zákonnými zástupci vyčká s účastníkem až do příchodu daného zástupce. Není-li nikdo ze zákonných zástupců či uvedených kontaktních osob k zastižení, sdělí situaci řediteli školy případně pověřené osobě obecního úřadu. Opakované pozdní vyzvedávání účastníka ze školní družiny projedná ředitel školy se zákonnými zástupci, případně se zřizovatelem. Tuto skutečnost může nahlásit ředitel i na příslušný sociální odbor péče o dítě.                                   

6. Pravidla chování účastníků při činnostech ŠD

6.1. Účastníci se řídí pokyny vychovatelky ŠD, pravidly vnitřního řádu ŠD, provozního řádu ŠD a školního řádu.

6.2. Účastnící své svršky a aktovky ukládají na určená místa a zachovávají celkový pořádek ve školní družině.

6.3. Bez vědomí vychovatelky účastník neopouští oddělení ŠD.

6.4. Doba pobytu ve školní družině se řídí údaji na přihlašovacím lístku.

6.5. K hrám, hračkám, knihám atd. se účastníci chovají ohleduplně a šetrně. Úmyslné poškození nebo zničení herního zázemí či vybavení nahradí, event. opraví zákonní zástupci.

6.6. Pokud účastník soustavně narušuje činnosti ŠD, opakovaně porušuje vnitřní řád ŠD a školní řád, může být z rozhodnutí ředitele školy z docházky do ŠD vyloučen.

7. Práva a povinnosti zákonných zástupců

Viz. Školní řád, čl. Základní práva zákonných zástupců žáků a Základní povinnosti zákonných zástupců žáků.

8. Podmínky zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví účastníků

a jejich ochrany před sociálně patologickými jevy a před projevy diskriminace, nepřátelství nebo násilí (§ 30 odst. 1 písm. c/ školského zákona) Viz. Školní řád, čl. Podmínky zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví žáků a jejich ochrany před sociálně patologickými jevy a před projevy diskriminace, nepřátelství nebo násilí (§ 30 odst. 1 písm. c/ školského zákona).

9.  Pitný režim

Pitný režim mají žáci zajištěný z vlastních zásob.

10. Nepřítomnost pedagoga

10.1. Při krátké nepřítomnosti vychovatelky (náhlá nezbytná nepřítomnost v průběhu dne) je možné spojit oddělení tak, aby v jednom oddělení nepřesáhl počet dětí 30. Vychovatelka daného oddělení přizpůsobí činnost tomuto počtu. S touto situací je vždy obeznámeno vedení školy.

10.2. Předem známá nepřítomnost vychovatelky přesahující 1 den je řešena zástupem.

10.3. Při nepřítomnosti vychovatelky v daný čas, vyčká vyučující jejího příchodu.

 III. REŽIM ŠKOLNÍ DRUŽINY

06.00–07.15 hod. příchod účastníků do školní družiny, převážně odpočinková činnost, individuální zájmy účastníků

11.40 – 13.00 hod příchod účastníků do školní družiny, ukládání aktovek na určená místa, řazení se na oběd, osobní hygiena, odchod na oběd

12.00–13.00 hod. převážně odpočinková činnost, individuální zájmy účastníků (malování, kreslení, společenské hry, hry se stavebnicí, poslech hudby, čtení, vyprávění, relaxace na koberci)

13.00 - 14.30 hod. zájmová činnost – činnosti z oblasti VV, HV, TV, PČ, přírodovědná činnost, sportovní a turistická činnost, pobyt na hřištích, procházky po městě, besedy, příprava na vyučování (kvízy, soutěže, hlavolamy, atd.) kroužky účastníků.

14.40 – 15.40 spojení účastníků do jednoho oddělení

14.30 – 16.00 hod. individuální zájmy účastníků, možnost psát domácí úkoly, společenské hry, odchod účastníků domů.

IV. DOKUMENTACE

V družině se vede tato dokumentace:

a) písemné přihlášky účastníků; jejich součástí je písemné sdělení zákonných zástupců účastníka o rozsahu docházky a způsobu odchodu účastníka z družiny

b) třídní knihy jednotlivých oddělení či jiné přehledy výchovně vzdělávací práce, včetně docházky účastníků

c) celoroční plán činnosti ŠD

d) roční hodnocení práce ŠD jako podklad pro výroční zprávu školy

e) vnitřní řád ŠD

f) provozní řád ŠD

g) záznamy o úrazech účastníků se zapisují do knihy úrazů základní školy.

V. ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ

a) Kontrolou provádění ustanovení této směrnice je statutárním orgánem školy pověřen ředitel školy.

b) Vnitřní řád ŠD platí do odvolání.

c) Ruší se předchozí znění této směrnice ze dne 31. 8. 2022 včetně všech dodatků a příloh.

d) Uložení směrnice v archivu školy se řídí skartačním řádem školy.

e) Směrnice nabývá platnosti dnem podpisu ředitelem školy a zveřejněním.

f) Směrnice nabývá účinnosti dnem: 1. 9. 2025

Ve Varnsdorfu dne 1. 9. 2025                                                                   ředitelka školy Mgr. Soňa Bunčková

 

 

PROVOZNÍ ŘÁD ŠD

Pro činnosti ŠD platí stejná ustanovení o BOZP jako ve školním řádu, pokud ŠD pro svoji činnost využívá jiné učebny, řídí se příslušnými řády pro tyto učebny. Účastníci jsou poučeni o BOZP a záznam
o poučení je uveden v třídní knize.

Pedagogičtí pracovníci dodržují předpisy k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci
a protipožární předpisy. Pokud zjistí závady a nedostatky ohrožující zdraví a bezpečnost osob nebo jiné závady technického rázu, je jejich povinností informovat o těchto skutečnostech nadřízeného a v rámci svých schopností zabránit vzniku škody.

Všichni zaměstnanci školy jsou při vzdělávání a během souvisejícího provozu školy povinni přihlížet
k základním fyziologickým potřebám žáků a vytvářet podmínky pro jejich zdravý vývoj a pro předcházení vzniku sociálně patologických jevů, poskytovat žákům nezbytné informace k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví.

Účastníci jsou povinni:

· řádně docházet do školského zařízení

· dodržovat vnitřní řád ŠD, předpisy a pokyny školy k ochraně zdraví a bezpečnosti, s nimiž byli   seznámeny

· plnit pokyny pedagogických pracovníků školy vydané v souladu s právními předpisy a školním řádem

· chovat se slušně k dospělým i jiným žákům školy, neohrožovat zdraví svoje ani ostatních

· chodit do ŠD pravidelně a včas, účastnit se organizovaných činností

Účastník má právo na ochranu před jakoukoli formou diskriminace a násilí, právo na vzdělání a svobodu myšlení a projevu, shromažďování, náboženství, na odpočinek a dodržování základních psychohygienických podmínek, má právo být seznámen se všemi předpisy se vztahem k jeho pobytu
a činnosti ve školní družině. Každý úraz nebo vznik škody, ke kterému došlo v souvislosti s činností družiny, hlásí bez zbytečného odkladu.

Účastníci nenosí do družiny předměty, které nesouvisí s výukou a mohly by ohrozit zdraví a bezpečnost jeho nebo jiných osob. Též nenosí cenné předměty, za které škola ani ŠD neručí.

Zvláště hrubé slovní a úmyslné fyzické útoky účastníků vůči pracovníkům družiny se vždy považují za závažné zaviněné porušení povinností stanovených tímto řádem.

Účastník bez vědomí vychovatelky nesmí opouštět školní družinu.

Při porušení povinností stanovených tímto řádem lze podle závažnosti porušení účastníkovi udělit:

· napomenutí třídního učitele

· důtku třídního učitele

· důtku ředitele školy

Škola neprodleně oznámí uložení napomenutí nebo důtky a jeho důvody prokazatelným způsobem účastníkovi a jeho zákonného zástupci a zaznamená je do dokumentace školy.

Při zvlášť závažném nebo opakovaném porušování povinností může být žák z rozhodnutí ředitele školy vyloučen ze školní družiny.

Zákonní zástupci žáků jsou povinni:

· informovat školu o změně zdravotní způsobilosti dítěte, zdravotních obtížích nebo jiných závažných skutečnostech, které by mohly mít vliv na průběh vzdělávání

· oznamovat škole údaje podle § 28 odst. 2 a 3 a další údaje, které jsou podstatné pro průběh vzdělávání nebo bezpečnost žáka, a změny v těchto údajích

Rodiče a další návštěvníci nevstupují do prostorů školy. V případě potřeby je nutná domluva s pedagogem a použít přední vchod.